| ||
У 2019 році зусилля Відділення були зосереджені на здійсненні державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на засадах рівності суб'єктів господарювання перед законом та пріоритету прав споживачів, запобіганні, виявленні і припиненні порушень законодавства про захист економічної конкуренції на соціально важливих ринках в регіоні, сприянні розвитку добросовісної конкуренції, здійсненні контролю щодо створення конкурентного середовища та захисту конкуренції у сфері державних закупівель. Протягом звітного періоду припинено 19 порушень законодавства про захист економічної конкуренції шляхом прийняття відповідних рішень адміністративною колегією Відділення, з них: - антиконкурентні узгоджені дії суб’єктів господарювання під час проведення державних закупівель (торгів, тендерів) – 3; - зловживання монопольним становищем суб’єктів господарювання – 1; - антиконкурентні дії органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю – 3; - неподання інформації на вимогу голови територіального відділення – 12. Загалом у 2019 році Відділення розпочало 39 справ за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Значна частка порушень законодавства про захист економічної конкуренції це антиконкурентні узгоджені дії в частині спотворення результатів закупівель (торгів, тендерів), які проводилися за бюджетні кошти. За результатами розгляду справ накладено штрафів на загальну суму 675748 грн. До державного бюджету стягнено коштів на загальну суму 887050 грн. Економічний ефект від вжитих Відділенням заходів становить 8272908 грн. Виявлено та припинено порушення на наступних пріоритетних ринках. Відділенням встановлено, що АТ «Вінницяобленерго», займаючи у період з січня 2008 року по грудень 2018 року та січня-квітня 2019 року (включно) монопольне становище на ринку розподілу (передачі) електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами у територіальних межах Вінницької області (в межах електричних мереж, які перебували у власності чи користуванні АТ «Вінницяобленерго»), з часткою 100,0 відсотків, своїми діями, що полягали у відмові СО «Хмільницькі ЕМ» відновити ПП «Промбізнесагро-М» схему підключення Підприємства до електроустановок Товариства, враховуючи приєднану потужність 320 кВт, яка відповідає умовам існуючого Договору, що призвело до ущемлення інтересів споживача, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку, вчинило порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною першою статті 13 Закону України «Про захист економічної конкуренції». За вказане порушення на АТ «Вінницяобленерго» накладено штраф у сумі 68000 грн. та зобов’язано припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, про що повідомити Відділення у двомісячний строк з дня отримання рішення адміністративної колегії. За результатом дослідження, проведеного на виконання доручення Антимонопольного комітету України, у сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними, на предмет додержання вимог законодавства про захист економічної конкуренції під час організації земельних торгів з продажу права оренди на землю, встановлено, що Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області визначало виконавців земельних торгів без проведення конкурсу. Такі дії Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області визнано антиконкурентними діями, що могли призвести до недопущення конкуренції на ринку послуг з проведення земельних торгів (аукціонів). Відповідача зобов’язано припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбачене частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», шляхом забезпечення визначення виконавців земельних торгів на конкурсних засадах, про що повідомити Відділення. Під час здійснення державного контролю за дотриманням органами місцевого самоврядування Вінницької області законодавства про захист економічної конкуренції у сфері поводження з побутовими відходами в територіальних межах Вінницької області встановлено, що Виконавчим комітетом Жмеринської міської ради конкурс на визначення суб’єктів господарювання виконавцем послуг з вивезення побутових відходів на території м. Жмеринка у 2018 році не проводився, хоча це передбачено чинним законодавством. Розпорядженням адміністративної колегії Відділення від 04.06.2019 № 52/19-рп/к розпочато розгляд справи № 01-08/19-19 за ознаками вчинення Виконавчим комітетом Жмеринської міської ради порушення, передбаченого пунктом 3 статті 50 та частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді бездіяльності органу місцевого самоврядування, яка може призвести до недопущення конкуренції на ринку. У ході розгляду справи органом місцевого самоврядування проведено конкурс, за результатами якого визначено виконавця послуг з вивезення побутових відходів. З переможцем конкурсу укладено договір на надання послуг на території м. Жмеринка терміном на 5 років. Рішенням адміністративної колегії Відділення визнано бездіяльність виконавчого комітету Жмеринської міської ради, яка полягає у не проведені у 2018 році конкурсу щодо визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів та не прийнятті рішення (чи іншого акту) про визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території м. Жмеринка, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції. Внаслідок надання обов’язкових для виконання рекомендацій припинено 46 дій, що мали ознаки порушень законодавства у сфері конкуренції, з них 12, що мали ознаки зловживань монопольним (домінуючим) становищем, 34 – ознаки антиконкурентних дій органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю. Упродовж року спеціалісти Відділення розглянули 19 заяв суб’єктів господарювання про порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Також розглянуто 11 звернень (заяв, скарг, клопотань) громадян. На кожне звернення заявникам надано аргументовану та вичерпну відповідь. Дослідження ринків Відповідно до плану роботи Відділення у 2019 році проведено дослідження таких ринків: 1. Ринок послуг з вивезення побутових відходів. У ході проведеного дослідження встановлено, що в ряді територій (районні центри) заходи щодо визначення виконавців послуг на конкурсних засадах, як це передбачено чинним законодавством, не здійснювалися, а саме, не створювалися конкурсні комісії, не проводилися конкурси, не визначалися органом місцевого самоврядування виконавці послуг. Це, зокрема, стосується міст Бершаді, Вінниці, Жмеринки, Могилева-Подільського, Шаргорода, селищ міського типу Чернівців, Чечельника. Адміністративною колегією Відділення надано рекомендації щодо припинення ознак порушення, передбаченого частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» Бершадській міській раді (від 14.05.2019 № 52/18-рк/к), Могилів-Подільській міській раді (від 21.05.2019 № 52/19-рк/к), Чечельницькій селищній раді (від 27.05.2019 № 52/20-рк/к), Вінницькій міській раді (від 22.07.2019 № 52/31-рк/к), Чернівецькій селищній раді (від 12.07.2019 № 52/30-рк/к). Встановлено певний строк (конкретно для кожного органу місцевого самоврядування) для інформування Відділення про результати розгляду рекомендацій та здійснені заходи щодо їх виконання. Усіма органами місцевого самоврядування рекомендації виконано. Також розпочато справи проти Виконавчого комітету Жмеринської міської ради, Виконавчого комітету Хмільницької міської ради, Могилів-Подільського комунального підприємства «Комбінат комунальних підприємств» за ознаками порушень законодавства про захист економічної конкуренції. Рішенням адміністративної колегії Відділення від 30.09.2019 № 52/9–р/к бездіяльність Виконавчого комітету Жмеринської міської ради, яка полягає у не проведені у 2018 році конкурсу щодо визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів та не прийнятті рішення (чи іншого акту) про визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на території м. Жмеринка, визнано порушенням, передбаченим пунктом 3 статті 50 та частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних дій органу місцевого самоврядування, що могли призвести до недопущення конкуренції на ринку. Рішенням адміністративної колегії Відділення від 12.11.2019 № 52/17-р/к, ураховуючи, що дії Могилів-Подільського міського комунального підприємства “Комбінат комунальних підприємств” не призвели до суттєвого обмеження чи спотворення конкуренції та не завдали значних збитків окремим особам чи суспільству, провадження у справі № 04-08/18-19 закрито на підставі статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції». Розгляд справи, порушеної проти Виконавчого комітету Хмільницької міської ради, триває. 2. Ринок надання послуг з перевезення пасажирів автомобільним транспортом на міських, приміських, міжміських (внутрішньообласних) маршрутах. Під час дослідження ринку було встановлено, що ФОП Іщенко І.А. надавав послуги з нерегулярних перевезень пасажирів на автобусному маршруті «Гайсин-Кисляк-Карбівка» не маючи відповідних дозвільних документів, передбачених статтею 39 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: схеми маршруту, розкладу руху, таблиці вартості проїзду, квитково-касового листа. Таким чином ФОП Іщенко І.А. при здійсненні зазначених перевезень отримав неправомірні переваги у конкуренції відносно інших суб’єктів господарювання, які здійснюють перевезення пасажирів на цьому ж маршруті у відповідності до вимог чинного законодавства. Розпорядженням адміністративної колегії Відділення розпочато розгляд справи проти ФОП Іщенка І.А. за ознаками порушення, передбаченого статтею 15 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції». Розгляд справи триває. Розпорядженням адміністративної колегії Відділення від 26.09.2019 № 52/33-рп/к розпочато розгляд справи проти ПрАТ «Немирівське АТП 10510» за ознаками порушення, передбаченого статтею 15 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» у вигляді досягнення неправомірних переваг у конкуренції відносно іншого суб’єкта господарювання шляхом порушення чинного законодавства, яке підтверджено рішенням органу державної влади, наділеного відповідною компетенцією. Розгляд справи триває. Також надано рекомендації згідно з статтею 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції» виконавчому комітету Вінницької міської ради щодо припинення дій, які містять ознаки порушення, передбаченого частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», шляхом визначення автомобільних перевізників на автобусних маршрутах загального користування у м. Вінниці на конкурсних засадах відповідно до вимог Закону України «Про автомобільний транспорт». Рекомендації знаходяться на розгляді. 3. Ринок реалізації азотних мінеральних добрив. В ході проведення дослідження ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції, в т. ч. узгоджених дій, концентрації на ринку Добрив без отримання відповідного дозволу органів Антимонопольного комітету України виявлено не було. Деякі ознаки вертикальних узгоджених дій, що можливо потребують погодження Антимонопольним комітетом України (його органами), в частині обмеження території, в межах якої покупець може перепродати контрактний товар, були виявлені під час аналізу договорів поставки Добрив ТОВ «АГРОТРЕЙД НД» (33526187, 40011, м. Суми вул. Рибалко, 2 офіс 306) з учасниками Ринку- ТОВ «МІНЕРАЛ СГ» та ПП АФ «ЛАНИ ПОДІЛЛЯ». Так, згідно з п. 9.2. Договору поставки мінеральних добрив № 0124-01 від 24.01.2018, укладеним між ТОВ «АГРОТРЕЙД НД» та ТОВ «МІНЕРАЛ СГ», товар, поставлений за даним Договором, не може бути експортований (вивезений) з території України (мова оригіналу). Згідно з п. 9.2. Договору поставки мінеральних добрив № 0109-01 від 09.01.2018, укладеним між ТОВ «АГРОТРЕЙД НД» та ПП АФ «ЛАНИ ПОДІЛЛЯ», «товар, поставлений за даним Договором, не може бути експортований (вивезений) з території України» (мова оригіналу). За даними договорами здійснювалась закупівля різних видів добрив в досить значних обсягах. Детальний звіт про результати дослідження ринку направлено до Антимонопольного комітету України. 4. Ринок охоронних послуг (за участю муніципальних варт). Відділенням проведено дослідження в межах м. Вінниці, м. Бар, м. Ладижин, смт. Вороновиця. За результатом проведеного дослідження ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції в діях органів місцевого самоврядування, їх виконавчих органів та комунальних підприємств, зокрема КП «Муніципальна служба правопорядку ВМР», КЗ БМР «Муніципальна варта», КП ЛМР «Муніципальна поліція», КП ВСР «Муніципальна поліція» не виявлено. 5. Ринок послуг у сфері теплопостачання. Відділенням встановлено, що теплопостачальними організаціями укладалися з населенням договори приєднання про надання послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води в такій редакції, яка може призвести до ущемлення інтересів споживачів. Чотирьом суб’єктам господарювання надано обов’язкові до розгляду рекомендації адміністративної колегії Відділення, а саме: КП ВМР "Вінницяміськтеплоенерго" (від 12.06.2019 № 52/25-рк/к), КП «Вінницяоблтеплоенерго» (від 24.06.2019 № 52/27-рк/к), Могилів-Подільському МКП "Теплоенергетик" (від 03.06.2019 № 52/22-рк/к), ДП «Альтернативна теплова енергія» КП «Вінницяоблтеплоенерго» (від 24.06.2019 № 52/28-рк/к). Усіма суб’єктами господарювання рекомендації виконано. За власною ініціативою проведено дослідження таких ринків: 1. Ринок послуг управителів багатоквартирних будинків. Під час проведення дослідження ринку направлено вимоги голови Відділення про надання інформації 23 (двадцяти трьом) органам місцевого самоврядування Вінницької області (міським та селищним радам), згідно з якими необхідно було у встановлений строк надати відповідну інформацію. Після отримання відповідей та їх аналізу встановлено, що окремими органами місцевого самоврядування допущено порушення чинного законодавства. Зокрема, 14 (чотирнадцятьом) органам місцевого самоврядування надано рекомендації адміністративної колегії Відділення відповідно до статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції» про припинення дій, які містять ознаки порушення у вигляді бездіяльності органу місцевого самоврядування щодо організації конкурсу та призначення на конкурсних засадах управителя багатоквартирного будинку. Усі рекомендації виконано. 2. Ринок пайової участі суб’єктів господарювання у соціально-економічному розвитку населених пунктів. Під час здійснення державного контролю за дотриманням органами місцевого самоврядування Вінницької області законодавства про захист економічної конкуренції на товарних ринках галузі будівництва та суміжних з ними ринках Відділенням виявлено, що в ряді рішень органів місцевого самоврядування встановлені не передбачені статтею 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» заборони та обмеження самостійності підприємств. Відділенням проведено аналіз впливу даних рішень на стан конкуренції на товарних ринках галузі будівництва та суміжних з ними ринках, зокрема на ринках будівництва об’єктів інженерної, транспортної інфраструктури, об’єктів енергетики, зв’язку та дорожнього господарства тощо та встановлено їх можливий негативний вплив. 14 (чотирнадцятьом) органам місцевого самоврядування надано рекомендації адміністративної колегії Відділення відповідно до статті 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції» про припинення дій, які містять ознаки порушення шляхом приведення Положень про порядок залучення, розрахунок розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населених пунктів, затверджених відповідними рішеннями сесій місцевих рад, до вимог чинного законодавства. 11 рекомендацій виконано, ще 3 знаходяться на виконанні. 3. Ринок ритуальних послуг. У ході проведення дослідження Відділенням встановлено, що на території м. Вінниці господарську діяльність на зазначеному ринку здійснюють такі суб’єкти господарювання: - КП «Комбінат комунальних підприємств»; - Приватне підприємство «Милосердя -В»; - Фізична особа-підприємець Дяченко Вадим Володимирович; - Фізична особа-підприємець Паньків Михайло Іванович; - Фізична особа-підприємець Васильєв Володимир Олександрович. Суб’єктам господарювання всіх форм власності мають право на надання послуг згідно з Мінімальним переліком, однак встановлено обов’язкову умову, виконання якої надасть право легально працювати на ринках ритуальних послуг, а саме - суб’єкт господарювання повинен укласти договір, із дотриманням порядку його укладання, з ритуальною службою. У ході дослідження було з’ясовано, що КП «Комбінат комунальних підприємств», як ритуальна служба, укладає Договори про надання ритуальних послуг із суб’єктами господарювання, що здійснювали відповідну діяльність на території м. Вінниця протягом 2016-2019 років, в положеннях яких передбачено плату за в’їзд катафального транспорту суб’єктів господарювання на кладовища м. Вінниці. Такі дії КП «Комбінат комунальних підприємств» було кваліфіковано як порушення законодавства, передбачене пунктом 3 статті 50 та абзацом 9 частини другої статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції», у вигляді вчинення антиконкурентних дій, які полягають у встановленні не передбачених законами України заборон та обмежень самостійності підприємств на ринках ритуальних послуг в територіальних межах м. Вінниця. Рішенням Тимчасової адміністративної колегії Антимонопольного комітету України від 25.10.2019 № 92-р/тк визнано зазначені дії порушенням законодавства про захист економічної конкуренції. Взаємодія з органами державної влади та органами місцевого самоврядування, правоохоронними органами в регіоні. Продовжується результативна співпраця Відділення з органами державної влади та місцевого самоврядування, правоохоронними органами, яка полягає в проведенні спільних нарад, круглих столів, обміні інформацією в робочому порядку, систематичного інформування про діяльність Відділення. Працівники Відділення входять до складу 3 міжвідомчих органів, створених за розпорядженням голови облдержадміністрації. Керівництво Відділення регулярно бере участь у щотижневих нарадах в облдержадміністрації за участю керівників області. Відповідно до доручень облдержадміністрації надається відповідна інформація про роботу Відділення. Також керівництво Відділення систематично бере участь у проведенні сесій обласної ради, засіданнях колегії обласної ради та облдержадміністрації, масових заходах. Проводяться робочі зустрічі з керівниками структурних підрозділів облдержадміністрації та центральних органів влади, органів місцевого самоврядування. Налагоджено співпрацю з правоохоронними органами Вінницької області. Відповідно до Положення про порядок погодження з органами Комітету рішень органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю щодо демонополізації економіки, розвитку конкуренції та антимонопольного рулювання до Відділення надійшло на погодження 24 проекти регуляторних актів. Відділенням погоджено 13 актів, відмовлено у погодженні 10 актів та 1 акт погоджено за умови врахування зауважень. З метою забезпечення відкритості та прозорості роботи у 2019 році здійснено 196 заходів щодо висвітлення у засобах масової інформації діяльності Відділення, ознайомлення громадськості з законодавчою базою конкурентного законодавства та про припинені порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Працівники Відділення протягом року взяли участь у 130 конференціях, семінарах, інших заходах. Забезпечено щоквартальне формування Інформаційного бюлетеня (дайджесту) Вінницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України «Конкуренція», який оприлюднюється на суб-сайті Відділення. |
| |
| | |
З інформацією про більш детальний опис припинених порушень можна ознайомитись на суб-сайті Вінницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України за адресою: www.amc.gov.ua, вибравши на головній сторінці на мапі України Вінницьку область.