Адміністративна колегія Відділення визнала дії Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області, які полягали у визначенні виконавців земельних торгів без проведення конкурсу відповідно до чинного законодавства, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 3 статті 50, частиною першою статті 15 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді антиконкурентних дій органу влади, які могли призвести до недопущення конкуренції.
Як встановило Відділення, нормативно - правовим актом, що впорядковує деякі питання відбору виконавців земельних торгів, є постанова Кабінету Міністрів України від 21.06.2017 № 688 «Деякі питання реалізації пілотного проекту із запровадження електронних земельних торгів і забезпечення зберігання та захисту даних під час їх проведення» (далі – Постанова № 688).
Пунктом 6 Постанови № 688 встановлено, що закупівля послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель у процесі підготовки лотів до продажу прав на земельні ділянки (оренди, емфітевзису) на електронних земельних торгах та визначення виконавця електронних земельних торгів організатором здійснюються у порядку, визначеному законом. Організатор забезпечує визначення виконавця на конкурсній основі з дотриманням принципів відкритості, прозорості та добросовісної конкуренції.
Таким чином, орган влади при підготовці лотів до проведення земельних торгів (аукціонів) зобов’язаний визначити виконавця земельних торгів у порядку, визначеному законодавством про здійснення публічних (державних) закупівель, тобто на конкурентних засадах із застосуванням процедури конкурсного відбору.
Виконавцем земельних торгів може бути будь-який суб’єкт господарювання, який має ліцензію на проведення земельних торгів, має у своєму складі ліцитатора (аукціоніста) із відповідним кваліфікаційним свідоцтвом з проведення земельних торгів та уклав з організатором торгів договір про їх проведення. Ліцензії на проведення земельних торгів видаються Держгеокадастром.
Отже, за умови виконання перелічених вище умов, виконавцем земельних торгів може бути будь-який суб’єкт господарювання, навіть той, що зареєстрований поза межами Вінницької області.
Головним управлінням, як організатором земельних торгів, у період 2017-2018 років не проводились конкурси по визначенню виконавців земельних торгів та виконавців із підготовки лотів для продажу права оренди земельних ділянок.
Договір на проведення земельних торгів укладався із суб'єктом господарювання, який виконував роботи по підготовці лотів для продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Протягом 2017-2018 років на сайті Головного управління висвітлювалась інформація (оголошення) щодо переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Вінницької області права оренди яких може бути реалізовано на земельних торгах. Договір як на виконання земельних торгів, так і на виконання робіт із підготовки лотів для продажу права оренди земельних ділянок укладався із тим суб'єктом господарювання, що надсилав листа-пропозицію.
Рішенням також зобов’язано припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції.