ПРАВИЛА професійної етики у конкуренції у сфері господарської діяльності з виготовлення та реалізації кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави в Україні Преамбула Правила професійної етики у конкуренції на ринку кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави (далі – Правила) встановлюють загальні принципи професійної етики, морально-етичні стандарти, правила та загальні домовленості, на основі яких підприємства-виробники кондитерської, харчоконцентратної продукції та кави України (далі – Сторони) здійснюють свою господарську діяльність. Метою розроблення та прийняття даних правил є: забезпечення дотримання Сторонами цих Правил при здійснені господарської діяльності; утримання від будь-яких дій у конкуренції, що суперечать торговим та іншим чесним звичаям у господарській діяльності; забезпечення правдивого інформування про якість кондитерської, харчоконцентратної продукції та кави і надійного захисту прав споживачів щодо належної якості продукції ; сприяння становленню механізмів саморегуляції та запобігання вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції та прав споживачів; зміцнення довіри до суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність на ринку кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави. Правила розроблені відповідно до Конституції України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Законів України «Про Антимонопольний комітет», «Про захист економічної конкуренції», «Про захист від недобросовісної конкуренції», «Про безпечність і якість харчових продуктів», «Про захист прав споживачів», інших нормативно-правових актів. Додержання вимог цих Правил є обов’язковим для всіх Сторін. В цілях даних Правил: - під кондитерськими виробами розуміється продукція, що відноситься до наступних кодів Номенклатури промислової продукції, затвердженої та введеної в дію наказом Державної служби статистики України від 17.12.2012 № 520: 10.71.12 – Вироби борошняні кондитерські, торти та тістечка, нетривалого зберігання; 10.72.12 Пряники та вироби подібні; печиво солодке; вафлі та вафельні пластини; 10.82.21 – Шоколад та готові харчові продукти, що містять какао (крім какао-порошку підсолодженого), у пакуваннях масою понад 10.82.22 – Шоколад та готові харчові продукти, що містять какао (крім какао-порошку підсолодженого), у пакуваннях масою менше 10.82.23 – Вироби кондитерські цукрові (у т.ч. шоколад білий), що не містять какао. - під харчоконцентратними виробами розуміється продукція, що відноситься до наступних кодів Номенклатури промислової продукції, затвердженої та введеної в дію наказом Державної служби статистики України від 17.12.2012 № 520: 10.61.33 – Сніданки зернові та продукти інші з культур зернових; 10.83.12 – Замінники кави; екстракти, есенції та концентрати кави чи замінників кави; оболонки та плівки зерен кави. - під кавою розуміється продукція, що відноситься до наступних кодів Номенклатури промислової продукції, затвердженої та введеної в дію наказом Державної служби статистики України від 17.12.2012 № 520: 10.83.11 – Кава смажена, що містить або не містить кофеїн; кава без кофеїну несмажена. Розділ 1 Загальні положення 1.1. Доброчесна поведінка – поведінка, яка полягає у сумлінному виконанні українськими підприємствами-виробниками кондитерської, харчоконцентратної продукції та кави своїх обов’язків перед споживачами і учасниками ринку, шанобливому ставленні до Сторін та споживачів, неухильному дотриманні Конституції України, Законів України, інших нормативно-правових актів та вимог цих Правил. 1.2. Сторони при здійсненні господарської діяльності та діяльності, спрямованої на формування сприятливого конкурентного середовища на ринку кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави, будуть керуватись принципами: 1) добросовісності; 2) законності; 3) справедливості; 4) дотримання ділового етикету та підтримання коректного ставлення Сторін між собою та контрагентами, споживачами; 5) дотримання стандартів безпечності кондитерської, харчоконцентратної продукції та кави; 6) забезпечення реалізації прав споживачів. 1.3. Сторони визнають несумісними з професійною етикою та мораллю схеми нечесного ведення бізнесу з метою отримання неправомірних переваг або пільг (преференцій), введення в оману споживачів, лобіювання своїх інтересів в державних органах шляхом матеріальних заохочень, хабарів, використання адміністративного ресурсу та інших незаконних способів (схилення до бойкоту суб’єкта господарювання, схилення постачальника до дискримінації замовника, підкуп працівників або посадових осіб постачальників або замовників) і зобов’язуються всіма залежними від них законними способами сприяти недопущенню їх появи в господарській діяльності на ринку кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави. 1.4. Сторони вживатимуть заходів щодо захисту ринку кондитерських, харчоконцентратних виробів і кави від будь-яких порушень з боку інших його учасників та неетичних дій на ньому. 1.5. Сторони сприятимуть підвищенню ефективності функціонування ринку і поліпшенню довіри контрагентів та споживачів, а також підвищенню конкурентоспроможності кондитерської, харчоконцентратної продукції та кави, дотриманню показників її безпечності. 1.6. Сторони зобов’язуються подавати на маркуванні своєї продукції правдиву, точну та повну інформацію, яка б не вводила в оману споживача. Розділ 2 Права та обов’язки сторін 2.1. В рамках виконання цих Правил Сторони мають право: - проводити свою діяльність у спосіб та у формах, визначених чинним законодавством та установчими документами. Умови цих Правил не обмежують і не перешкоджають здійсненню такої діяльності. 2.2. Сторони зобов’язуються: - встановлювати стосунки між учасниками ринку кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави на основі взаємоповаги, довіри, професійної взаємодії і взаємного розуміння того, що всі Сторони рівноправні і ставлять своєю метою, зокрема, забезпечення споживачів продукцією належної якості. При цьому вони виходять з того, що важливим є не лише результат, а й шляхи і способи його досягнення, які мають відповідати професійній етиці; - утримуватись від будь-яких дій, які порушують принципи вільної ринкової економіки та шкодять довірі до суб’єктів господарювання на ринку кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави, що може в цілому негативно відобразитись на іміджі українських кондитерської та харчоконцентратної галузей і галузі виробництва кави України; - не вчиняти дій, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, в тому числі законодавства про захист від недобросовісної конкуренції; - всіма доступними способами перешкоджати появі фальсифікованих чи підроблених кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави на ринку, виробів, які містять неправдиву інформацію щодо інгредієнтів, які входять до їх складу; - утримуватись від поширення у будь-якій формі неправдивих, неточних або неповних відомостей, пов’язаних з особою чи діяльністю інших суб’єктів господарювання, у тому числі щодо їх товарів, які можуть завдати шкоди діловій репутації таких суб’єктів господарювання; - не використовувати імена, комерційні (фірмові) найменування, торговельні марки (знаки для товарів і послуг), рекламні матеріали, оформлення упаковки товарів, інші позначення, без дозволу або згоди суб’єкта господарювання, який раніше почав використовувати їх або схожі на них позначення у господарській діяльності, що може призвести до змішування з діяльністю цього суб’єкта господарювання; - не вводити у господарський обіг під своїм позначенням товарів інших виробників шляхом змін чи зняття позначень інших виробників без дозволу уповноваженої на те особи; - будь-якими способами утримуватись від поширення такої інформації, що, відповідно до законодавства України, є інформацією, що вводить в оману; - добросовісно співпрацювати між собою для забезпечення взаємних інтересів розвитку добросовісної конкуренції, дотримуватись досягнутих домовленостей, встановлених правил та процедур і не допускати розповсюдження недостовірної інформації про себе або іншу Сторону; - проводити спільні заходи (зустрічі, конференції, круглі столи) з питань, що стосуються недопущенню недобросовісної конкурентної практики, неетичної поведінки та недопущення введення в оману споживачів, з метою підтримки позитивного іміджу українських кондитерської та харчоконцентратної галузей і галузі виробництва кави України; - вживати заходи для запобігання змовам між підприємствами-виробниками кондитерської, харчоконцентратної продукції та кави, які зокрема, мають на меті маніпулювання цінами на ринку товарів та послуг; - поважати право на збереження комерційної таємниці; - не створювати перешкоди суб’єктам господарювання у процесі конкуренції шляхом дискредитації суб’єкта господарювання, схилення до бойкоту суб’єкта господарювання, схилення постачальника до дискримінації покупця (замовника), підкупу працівника, посадової особи, постачальника покупця (замовника) та утримуватись від досягнення неправомірних переваг у конкуренції шляхом порушення чинного законодавства; - утримуватись від поширення інформації що вводить в оману, впливаючи на наміри осіб щодо придбання (замовлення) чи реалізації товарів суб’єктів господарювання, зокрема, стосовно: характеристик харчового продукту, зокрема його природи, ідентичності, властивостей, стану, складу, кількості, часових характеристик придатності (зберігання), походження, способу виробництва чи одержання; зазначення інформації про властивості харчового продукту, яких у нього немає; повідомлення щодо особливих властивостей харчового продукту, хоча всі подібні продукти мають такі самі властивості; - утримуватись від дій, що полягають у неправомірному збиранні, розголошуванні (схиленні до розголошення) та використанні відомостей, які відповідно до законодавства України становлять комерційну таємницю, що може завдати шкоди суб’єкту господарювання; - не розголошувати та не передавати третім особам інформацію, отриману в зв’язку із співпрацею в рамках цих Правил, без погодження з іншими Сторонами, крім випадків, якщо інше передбачене чинним законодавством. Розділ 3 Реклама та просування кондитерської, харчоконцентратної продукції та кави 3.1. Сторони погоджуються, що маркетинг, рекламу та просування кондитерської, харчоконцентратної продукції та кави необхідно проводити з дотриманням вимог діючого законодавства, враховуючи правила вільної і чесної конкуренції та не зловживаючи довірою споживачів. 3.2. Рекламуючи свою продукцію, Сторони не будуть використовувати будь-яку інформацію, що вводить в оману споживача або містить інформацію щодо неіснуючих властивостей харчового продукту. 3.3. Сторони в своїй рекламі кави, кондитерських і харчоконцентратних виробів та при проведенні рекламних акцій будуть забезпечувати надання споживачу доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукт. 3.4. Сторони будуть використовувати лише підтверджені фактичними даними, об’єктивні, достовірні та корисні для інформування споживачів порівняння в рекламі своєї продукції. 3.5. Сторони будуть відстежувати появу неетичної, неправдивої, неточної неповної інформації у рекламі, що дискредитує кондитерську, харчоконцентратну галузі та галузь виробництва кави, кондитерські, харчоконцентратні вироби та каву, чи окреме кондитерське, харчоконцентратне підприємство, чи підприємство-виробника кави. Сторони будуть застосовувати всі законні способи впливу на засоби масової інформації та суб’єктів господарювання, що розміщують і замовляють таку рекламу, з метою сприяння їх відмови від неї. 3.6. При проведенні рекламних акцій Сторони зобов’язуються наводити інформацію, визначальну для прийняття споживачем рішення про участь у такій акції, зокрема, щодо термінів її дії, таким чином, щоб споживач мав змогу ознайомитися з такою інформацією до того, як він прийме рішення взяти участь у акції. Розділ 4 Захист некваліфікованого споживача 4.1. Сторони будуть утримуватися від практик, які можуть ввести в оману некваліфікованого споживача щодо помилкового сприйняття наявності або відсутності інгредієнтів у складі харчового продукту. 4.2. Сторони погоджуються з тим, що правомірність використання позначень, які призначені для привернення уваги до продукту певних груп споживачів, (наприклад – дитяче, для дієтичного споживання. Для людей похилого віку тощо) внаслідок наявності важливих для цих груп властивостей продукту, повинно бути підтверджено відповідним державним органом влади. Розділ 5 Стосунки Сторін з державними органами 5.1. Сторони зацікавлені в розвитку ринку кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави з урахуванням кращої світової практики. У зв'язку з цим вони вважають дуже важливою співпрацю з державними органами, до компетенції яких належить здійснення контролю за дотриманням законодавства. 5.2. Сторони можуть подавати через повноважних осіб до державних органів свої пропозиції з питань функціонування ринку кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави. 5.3. Сторони можуть інформувати державні органи про стан справ в кондитерській, харчоконцентратній галузях та галузі виробництва кави. На запрошення державних органів вони беруть участь у засіданнях «круглого столу», в роботі комісій чи інших органів, створених для вирішення разом з державними органами актуальних проблем ринку кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави, підготовці необхідних матеріалів та проведенні заходів. Для такої праці Сторони залучають своїх працівників або делегують ці повноваження Асоціації «Укркондпром». 5.4. Сторони надають державним органам лише правдиву та повну перевірену інформацію. 5.5. Сторони ніколи не використовують свої стосунки з державними органами з метою отримання індивідуальних преференцій або пільг для досягнення переваг. Вони рішуче відкидають дії, що можуть призвести до корупції у будь-якій формі, а також виникнення конфлікту інтересів, крім тих, що виникають на засадах добросовісної конкуренції. Розділ 6 Контроль за виконанням Сторонами вимог Правил Всі Сторони розуміють, що найефективнішою формою контролю є самоконтроль. Тому вони слідкують за тим, щоб не допускати в своїй роботі порушень чинного законодавства і положень цих Правил. У разі виявлення будь-яких недоліків Сторони вживають дійових заходів для їх усунення в найкоротший термін. Координацію та моніторинг щодо виконання вимог цих Правил здійснює створена Сторонами Комісія. Такі заходи мають відповідати законодавству про захист економічної конкуренції. Функції Секретаріату Комісії за рішенням Сторін може виконувати Асоціація «Укркондпром». В разі виявлення порушення Правил Сторонами, Комісія розглядає питання в порядку, визначеному Положенням про Комісію та вживає заходів відповідно до законодавства. Сторони зобов’язані повідомити Комісію про випадки і факти порушення положень цих Правил. Повідомлення про порушення повинно мати за мету усунення наслідків, що завдають шкоди діловій репутації Сторін. Воно не може розглядатися як спроба дискредитації чи нанесення шкоди інтересам Сторін. Розділ 7 Прикінцеві положення Сторони вважають приєднання до Угоди та виконання вимог законодавства та положень цих правил справою своєї професійної честі. Вони мають докладати максимум зусиль для дотримання принципів, положень і вимог даних Правил, метою і сенсом яких є розвиток чесних звичаїв у підприємницькій діяльності на ринку кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави та запровадження норм професійної етики у конкуренції. До цих Правил можуть бути внесені зміни і доповнення з врахуванням практичного досвіду Сторін на ринку кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави щодо дій у конкуренції та змінами українського законодавства. Правила є безстроковими. Дія Правил може бути припинена для однієї із Сторін за умови письмового попередження про це інших Сторін. Дія Правил для такої сторони припиняється через місяць від дня одержання іншими Сторонами такого повідомлення. Депозитарієм Правил Сторони визначають Асоціацію «Укркондпром». Сторони оприлюднять зміст даних Правил, після чого положення цих Правил є обов’язковими до виконання. Підписання Правил галузевими об’єднаннями українських виробників кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави не тягне за собою автоматичного приєднання до Асоціації «Укркондпром». Приєднання до Правил є добровільним і здійснюється в індивідуальному порядку підприємствами-виробниками кондитерських, харчоконцентратних виробів та кави, що діють на території України. |