ВИТЯГ
РІШЕННЯ
АДМІНІСТРАТИВНОЇ КОЛЕГІЇ
25 листопада 2016 року м. Хмельницький №105-р/к
Про порушення законодавства
про захист економічної
конкуренції та накладення штрафу
Адміністративна колегія Хмельницького обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (надалі - адміністративна колегія Відділення) розглянула матеріали справи №03-06/67-15 відносно товариства з обмеженою відповідальністю «Західенергоресурс» (вул. Макарова, 44 а, м. Рівне, 33024, код ЄДРПОУ 37245962) (надалі – ТОВ «Західенергоресурс», Товариство), фізичної особи-підприємця Першогуби Віталія Леонтійовича (вул. Замкова, 10а, м. Рівне, 33028, ідентифікаційний код 2640103312) (надалі – ФОП Першогуба В.Л.) та подання з попередніми висновками від 3 листопада 2016 року №16/179-п у справі № 03-06/67-15 Другого відділу досліджень та розслідувань Відділення,
ВСТАНОВИЛА:
Розпорядженням адміністративної колегії Відділення від 19.06.2015 року №69-рп/к розпочато розгляд справи №03-06/67-15 за ознаками вчинення ТОВ «Західенергоресурс» (вул. Макарова, 44 а, м. Рівне, 33024, код ЄДРПОУ 37245962), ФОП Першогубою Віталієм Леонтійовичем (вул. Замкова, 10а, м. Рівне, 33028, ідентифікаційний код 2640103312) узгодженої конкурентної поведінки під час підготовки та участі у проведеній 4 квітня 2013 року Славутською центральною районною лікарнею ім.. Ф.М. Михайлова (вул. Соборності,
У ході збору та аналізу доказів у справі встановлено.
Хмельницьким обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України (надалі – Відділення) під час здійснення державного контролю за додержанням законодавства про захист економічної конкуренції у сфері державних закупівель у Хмельницькій області та розгляду листа Управління Служби безпеки України у Хмельницькій області від 09.02.2015 року №72/21/1359 встановлено наступне.
4 квітня 2013 року Славутською центральною районною лікарнею ім.. Ф.М. Михайлова (вул. Соборності,
Згідно з Документацією конкурсних торгів кінцевий строк подання Пропозицій конкурсних торгів був встановлений до 12.00 год. 4 квітня 2013 року.
Згідно з реєстром отриманих пропозицій конкурсних торгів, кваліфікаційних пропозицій, цінових пропозицій для участі у процедурі конкурсних торгів свої Пропозиції конкурсних торгів подали чотири суб’єкта господарювання: ТОВ «Західенергоресурс», ФОП Першогуба В.Л., ТОВ ВТФ «Авіас» (вул. Зарічанська,
Територіальним відділенням вимогою про надання інформації від 03.03.2015 року №01-27/14-591 отримано Документацію з конкурсних торгів та інші документи від Замовника торгів.
Листом від 18 березня 2015 року № 556 Замовник повідомив Відділення, що нарад та консультацій тощо з Учасниками торгів під час підготовки до участі у конкурсі не проводилось. Документація конкурсних торгів не направлялась Учасникам, оскільки дана документація була оприлюднена на веб-порталі Державних закупівель.
Засідання Комітету з конкурсних торгів Замовника відбулось 4 квітня 2013 року, на якому було розглянуто Пропозиції учасників торгів.
Відповідно до Протоколу про розкриття пропозицій конкурсних торгів № 120 від 04.04.2013 Пропозиції учасників визнано такими, що відповідають вимогам Документації з конкурсних торгів в повному обсязі та допущено до процедури оцінки пропозицій конкурсних торгів.
Згідно Протоколу оцінки пропозицій конкурсних торгів №121 від 08.04.2013 року переможцем торгів було визнано ТОВ «Західенергоресурс», пропозиція конкурсних торгів якого була найбільш економічно вигідною, вартість предмету закупівлі – 169530,50 гривень.
ТОВ «Західенергоресурс» зареєстровано у виконавчому комітету Рівненської міської ради 12 серпня 2010 року, номер запису про проведення державної реєстрації №16081050003007263. Засновником Товариства є гр. Хомич Олег Володимирович та товариство з обмеженою відповідальністю «РІФ».
Статут (нова редакція) ТОВ «Західенергоресурс» затверджений протоколом загальних зборів учасників Товариства від 02 квітня 2013 року №13 власника №1 від 10 лютого 2011 року.
Юридична адреса ТОВ «Західенергоресурс»: вул. Макарова, 44 а, м. Рівне, 33024, код ЄДРПОУ 37245962, р/р 26008413802м в ПАТ «РБ Аваль», МФО 380805.
Товариство веде самостійний баланс, закінчений бухгалтерський облік та статистичну звітність, має розрахунковий та інші рахунки в установах банків, бланки та печатку зі своїм найменуванням, є юридичною особою.
Відповідно до статуту ТОВ «Західенергоресурс» та Довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України Головного управління статистики у Рівненській області від 14 вересня 2012 року №670244 вид діяльності підприємства є роздрібна торгівля пальним (КВЕД – 47.30).
ТОВ «Західенергоресурс» є суб’єктом господарювання в розумінні статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
ФОП Першогуба В.Л. зареєстрований у виконавчому комітеті Рівненської міської ради від 20 липня 2001 року, номер запису про проведення державної реєстрації фізичної особи №26080170000006694.
ФОП Першогуба В.Л. є платником податків, здійснює господарську діяльність: роздрібна торгівля пальним (КВЕД – 47.30), має розрахунковий та інші рахунки в установах банків, печатку зі своїм найменуванням є суб’єктом господарювання в розумінні статті 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції».
Юридична адреса ФОП Першогуби В.Л.: вул. Замкова, 10а, м. Рівне, 33028, ідентифікаційний код 2640103312, р/р 260059024 в РОД АТ «РБ Аваль» м. Рівне, МФО 333227.
Здійснивши аналіз Пропозицій конкурсних торгів учасників було встановлено, що ТОВ «Західенергоресурс» та ФОП Першогуба В.Л., могли узгоджувати свою поведінку щодо подання Пропозицій під час підготовки та участі у торгах. Це підтверджується також наступними, встановленими під час дослідження обставинами, які доводять факт узгодженої поведінки між Учасниками на різних стадіях підготовки до участі в торгах, а саме:
Пропозиції з конкурсних торгів обох учасників мають однакові особливості, зокрема:
а) в обох випадках документи виконані однаковим стилем;
б) в Пропозиції з конкурсних торгів обох учасників найменування замовника вирівняно по правому краю;
в) у колонці таблиці «Одиниця виміру» зазначено букву «л» без крапки, що не передбачено у Формі «Пропозиції конкурсних торгів»;
г) у колонці таблиці «№ з/п» відсутні крапки, як це передбачено у Формі «Пропозиції конкурсних торгів»;
д) в обох випадках посада, прізвище та ініціали написані іншим шрифтом та виділені, тощо.
Такі однакові особливості оформлення не випливають з вимог Замовника та не встановленні державними чи іншими стандартами.
Оформлення цих Пропозиції конкурсних торгів повинно здійснюватись у довільній формі і по зразку передбаченому Документацією конкурсних торгів Замовника, що зумовлює індивідуальні особливості кожного листа, підготовленого самостійно кожним окремим учасником. Натомість, вказані однакові особливості оформлення свідчать про те, що ці листи готувалися однією особою та/або про обмін інформацією між цими суб’єктами господарювання при підготовці документів.
2. Відповідно до Документації конкурсних торгів Учасникам необхідно було подати у довільній формі довідку про непритягнення учасника згідно із законом до відповідальності за вчинення у сфері державних закупівель корупційного правопорушення.
При аналізі цих довідок було встановлено, що вони мають однакові особливості оформленням та текстом (фотокопія 1), зокрема:
а) в обох випадках документи виконані однаковим стилем;
б) майже однаковий текст;
в) назва Замовника та його адреса вирівняний по правому краю;
г) текст вирівняний по лівому краю;
д) бланки учасників виконанні в одному стилі, тощо.
фотокопія 1


Оформлення цих довідок здійснювалось у довільній формі, яка непередбачена Документацією конкурсних торгів Замовника, що зумовлює індивідуальні особливості кожної довідки, підготовленої самостійно кожним окремим учасником. Натомість, вказані однакові особливості оформлення свідчать про те, що ці листи готувалися однією особою та/або про обмін інформацією між цими суб’єктами господарювання при підготовці документів.
При аналізі цих довідок було встановлено, що вони мають однакові особливості оформлення та текстом (фотокопія 2), зокрема:
а) в обох випадках документи виконані однаковим стилем;
б) однаковий текст;
в) назва Замовника та його адреса вирівняний по правому краю;
г) текст вирівняний по лівому краю;
д) бланки учасників виконанні в одному стилі, тощо.
фотокопія 2


Оформлення цих довідок здійснювалось у довільній формі, яка непередбачена Документацією конкурсних торгів Замовника, що зумовлює індивідуальні особливості кожної довідки, підготовленої самостійно кожним окремим учасником. Натомість, вказані однакові особливості оформлення свідчать про те, що ці листи готувалися однією особою та/або про обмін інформацією між цими суб’єктами господарювання при підготовці документів.
З метою отримання цих довідок ТОВ «Західенергоресурс» та ФОП Першогуба В.Л. звернулися із заявами про надання довідки до Головного управління юстиції у Рівненській області.
заява Першогуби В.Л. від 19 лютого 2013 року №82, що зареєстровано Головним управління юстиції у Рівненській області за вхідним № 2191/10-18/29 від 20 лютого 2013 року;
заява ТОВ «Західенергоресурс» від 04 березня 2013 року №146, що зареєстровано Головним управління юстиції у Рівненській області за вхідним № 2782/10-18/26 від 04 березня 2013 року.
Здійснивши аналіз цих запитів встановлено, що в обох випадках заяви виконані однаковим стилем, майже з однаковим текстом, з однаковими інтервали між абзацами, тощо.
фотокопія 3


Першогуба В.Л. – представники за довіреністю Корнійчук Роман Володимирович, Марчук Наталія Юріївна;
ТОВ «Західенергоресурс» -представники за довіреністю Марчук Наталія Юріївна, Корнійчук Роман Володимирович.
Ці, однакові особливості оформлення та представлення інтересів Учасників однією особою свідчать про те, що листи могли готуватися однією особою та/або про обмін інформацією між цими суб’єктами господарювання при підготовці документів.
З метою отримання цих довідок ТОВ «Західенергоресурс» та ФОП Першогуба В.Л. звернулися із запитами про надання Інформаційної довідки до Державної податкової інспекції у м. Рівному.
запит Першогуби В.Л. від 25 березня 2013 року №145, що зареєстровано Державною податковою інспекцією у м. Рівному за вхідним № 505/10/01-51 від 25 березня 2013 року;
запит ТОВ «Західенергоресурс» від 25 березня 2013 року №193, що зареєстровано Державною податковою інспекцією у м. Рівному за вхідним № 6921/10/01-42 від 25 березня 2013 року.
Здійснивши аналіз цих запитів встановлено, що вони подані в один день 25 березня 2013 року.
В обох випадках запити виконані однаковим стилем, майже з однаковим текстом, з однаковими інтервали між абзацами, текст запиту вирівняний по лівому краю, тощо.
фотокопія 4


Здійснивши аналіз відповідних документів (довідок) встановлено, що Учасники подали довідки з Рівненської обласної дирекції АТ «Райффайзен Банк Аваль» тобто Учасники обслуговуються в одному відділенні банку.
Згідно з листом ФОП Першогуби В.Л. від 20 вересня 2015 року Першогуба Леонтій Васильович є його батьком.
Отже, дані особи є пов’язані між собою і перебувають у родинних стосунках.
8. Крім того в ході розгляду справи №03-06/13-15 було встановлено, що:
- між ФОП Першогубою В.Л. та Центром поштового зв’язку № 1 Рівненської дирекції Українського державного підприємства поштового зв’язку «Укрпошта» укладено договір на доставку поштового відправлення та періодичних друкованих видань юридичним особам від 11 жовтня 2011 року №564;
- між ТОВ «Західенергоресурс» та Центром поштового зв’язку № 1 Рівненської дирекції Українського державного підприємства поштового зв’язку «Укрпошта» укладено договір на доставку поштового відправлення та періодичних друкованих видань юридичним особам від 11 жовтня 2011 року №562;
Відповідно до договорів призначено уповноважених, яким доручається одержувати усіх видів поштового відправлення, а саме:
Маслянчук С.М (секретар), контактний телефон 68-33-50;
Божик Л.М. (касир), контактний телефон 68-33-51;
Грилюк Л.М. (бухгалтер), контактний телефон 68-33-50;
Пашкевич О.М. (менеджер), контактний телефон 68-33-50;
Прокопенко І.О. (менеджер), контактний телефон 68-33-51;
Шуляк Н.М. (менеджер) контактний телефон 68-33-50;
Слід зазначити, що зазначені особи, крім Грилюк Л.М., які переставляли інтереси ФОП Першогуби В.Л. під час отримання поштових відправлень відповідно до листа ТОВ «Західенергоресурс» від 19 жовтня 2015 року №701 є працівниками товариства.
Грилюк Л.М., яка переставляла інтереси ТОВ «Західенергоресурс» під час отримання поштових відправлень відповідно до листа ФОП Першогуби В.Л. від 20 вересня 2015 року є працівником, який перебуває з останнім у трудових відносинах.
Представлення інтересів Учасників одними і тими ж особами свідчать про співпрацю між суб’єктами господарювання, що може підтверджувати про обмін інформацією між цими суб’єктами господарювання при підготовці пропозицій з конкурсних торгів.
Адміністративною колегією територіального відділення рішеннями від 20.11.2015 року №115-р/к, від 29.02.2016 року №16-р/к, від 29.04.2016 року №40-р/к та від 29.04.2016 року №41-р/к дії ТОВ «Західенергоресурс» та ФОП Першогуба В.Л. які полягали в узгодженні своєї конкурентної поведінки під час підготовки до участі у процедурах закупівель визнавались порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого пунктом 1 статті 50, пунктом 4 частини другої статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції» у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, шляхом спотворення результатів торгів.
Наведені докази свідчать про те, що документи, які були подані на торги у складі пропозицій з конкурсних торгів, ТОВ «Західенергоресурс» та ФОП Першогуба В.Л. готувалися ними узгоджено та/або про обмін інформацією між цими суб’єктами господарювання при підготовці пропозицій з конкурсних торгів.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про захист економічної конкуренції» конкуренція – це змагання між суб’єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб’єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб’єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб’єкт господарювання не може визначати умови обороту товару на ринку.
Держава, суспільство та замовник загалом зацікавлені у тому, щоб укласти контракт на закупівлю товарів або послуг з фірмою, яка запропонує найкращу, максимально низьку ціну та найкращу якість, що повністю відповідає меті проведення конкурсних процедур закупівлі та принципу ефективної конкуренції на основі показників діяльності та власних досягнень суб’єктів господарювання.
Узгоджені дії, які суперечать вищезазначеним цілям і перешкоджають їх досягненню, належать до порушень законодавства про захист економічної конкуренції. Це стосується, зокрема, узгодження пропозицій з конкурсних торгів, що подаються учасниками торгів.
Отже, погоджена поведінка учасників торгів усуває змагальність (конкуренцію) між ними і, як наслідок, призводить до спотворення конкурентного середовища при виборі замовником кращої пропозиції, яка можлива лише при справжніх умовах змагальності.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про захист економічної конкуренції» узгодженими діями є, зокрема, укладання суб’єктами господарювання угод у будь-якій формі, а також будь-яка інша, погоджена конкурентами поведінка (діяльність, бездіяльність) суб’єктів господарювання.
Згідно із статтею 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції» антиконкурентними узгодженими діями є узгоджені дії, які призвели чи можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції.
Вчинення антиконкурентних узгоджених дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно з законом.
Отже, аналіз документації з конкурсних торгів вказує на узгоджену поведінку з боку ТОВ «Західенергоресурс» та ФОП Першогуба В.Л. при підготовці пропозиції з конкурсних торгів та відсутність змагальності у торгах, наслідком якої є спотворення конкуренції, що обмежує Замовника у виборі цінових пропозицій учасників, які мали б бути запропоновані в умовах добросовісної конкуренції. Погоджена поведінка суб’єктів господарювання (учасників торгів) усуває змагальність (конкуренцію) між ними і, як наслідок, призводить до спотворення конкурентного середовища при виборі замовником кращої пропозиції, яка можлива лише при справжніх умовах змагальності.
Вищезазначені дії ТОВ «Західенергоресурс» та ФОП Першогуба В.Л., які полягали в узгодженні своєї конкурентної поведінки під час підготовки та проведення 4 квітня 2013 року Славутською центральною районною лікарнею ім.. Ф.М. Михайлова (вул. Соборності,
Відповідно до абзацу другого частини другої статті 52 Закону України „Про захист економічної конкуренції” за вказане порушення передбачена відповідальність у вигляді накладання штрафу у розмірі до десяти відсотків доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладається штраф.
Відповідно до наданої довідки ФОП Першогуба В.Л. (лист від 04.04.2016 року вх. №01-27-14/651), дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за 2015 рік становив 61 871 180,92 грн.
Станом на 18.10.2016 року ТОВ «Західенергоресурс» на вимогу Відділення про надання інформації (до 06.04.2016 року) щодо довідки про доходи за 2015 рік не надало.
Відповідно до частини п’ятої статті 52 Закону України “Про захист економічної конкуренції”, якщо доходу (виручки) немає або відповідач на вимогу голови територіального відділення не надав розмір доходу (виручки), штраф, передбачений абзацом четвертим частини другої цієї статті накладається у розмірі до двадцяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
У відповідь на подання з попередніми висновками у справі №03-06/67-15 від 03 листопада 2016 року №16/179-п ТОВ «Західенергоресурс», ФОП Першогуби В.Л. будь-яких зауважень чи заперечень по результатам розгляду справи не надали.
При визначені розміру штрафу враховано наступне:
ТОВ «Західенергоресурс» та ФОП Першогуба В.Л. порушення вчинено неодноразово (рішення територіального відділення від 20.11.2015 року №115-р/к, від 29.02.2016 року №16-р/к, від 29.04.2016 року №40-р/к, від 29.04.2016 року №41-р/к).
Розглянувши матеріали справи, подання з попередніми висновками у справі №03-06/67-15 від 03 листопада 2016 року №16/179-п у їх сукупності, адміністративна колегія Відділення дійшла до висновку, що подані матеріали достатні, а наведені у поданні висновки обґрунтовані і доведені, що є підставою для прийняття рішення.
Враховуючи вищевикладене, керуючись статтями 12, 121, 14, 17 Закону України «Про Антимонопольний комітет України», статтею 48 Закону України «Про захист економічної конкуренції», пунктом 11 Положення про територіальне відділення Антимонопольного комітету України, затвердженого розпорядженням Антимонопольного комітету України від 23 лютого 2001 року №32-р та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 березня 2001 року № 291/5482, (зі змінами), пунктом 33 Правил розгляду заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, затверджених розпорядженням Антимонопольного комітету України від 19 квітня 1994 року за №5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 6 травня 1994 року за №90/299 (у редакції розпорядження Антимонопольного комітету України від 29 червня 1998 року № 169-р) (зі змінами), адміністративна колегія Відділення,
ВИРІШИЛА:
1. Визнати дії товариства з обмеженою відповідальністю «Західенергоресурс» (вул. Макарова, 44 а, м. Рівне, 33024, код ЄДРПОУ 37245962), фізичної особи-підприємця Першогуби Віталія Леонтійовича (вул. Замкова, 10а, м. Рівне, 33028, ідентифікаційний код 2640103312), які полягали в узгодженні своєї конкурентної поведінки під час підготовки та проведення 4 квітня 2013 року Славутською центральною районною лікарнею ім.. Ф.М. Михайлова (вул. Соборності,
2. За вчинення порушення, зазначене у пункті 1 резолютивної частини цього рішення відповідно до абзацу другого частини другої статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції» накласти штраф на товариство з обмеженою відповідальністю «Західенергоресурс» у розмірі 38144 (тридцять вісім тисяч сто сорок чотири) гривні.
3. За вчинення порушення, зазначене у пункті 1 резолютивної частини цього рішення відповідно до абзацу другого частини другої статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції» накласти штраф на фізичну особу-підприємця Першогубу Віталія Леонтійовича у розмірі 38144 (тридцять вісім тисяч сто сорок чотири) гривні.
Згідно з частиною третьою статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» особа, на яку накладено штраф за рішенням органу Антимонопольного комітету України, сплачує його у двомісячний строк з дня його одержання.
Відповідно до частини першої статті 60 Закону України «Про захист економічної конкуренції» рішення органів Антимонопольного комітету України може бути оскаржене до Господарського суду в двомісячний строк з дня його одержання.
Відповідно до частини восьмої статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції», протягом п’яти днів з дня сплати штрафів, необхідно надіслати до Відділення документи, що підтверджують сплату штрафу.
Голова адміністративної колегії
голови Відділення В.Олуйко