Кожен продавець знає, що реклама це двигун торгівлі, а тому, для привернення уваги потенційних покупців чи споживачів до власних товарів або послуг, продавці вдаються до різноманітних способів починаючи від оманливої реклами і до порушення чесних звичаїв у підприємницькій діяльності.
Найбільш поширеним видом реклами, що може вводити в оману споживачів, є повідомлення про унікальність товару або його ціни. Так, інформація рекламного характеру, яка містить прикметники вищого та найвищого ступенів порівняння наприклад - «найдешевший», «найкращий» масово використовується у торгівлі, однак, не завжди відповідає дійсності. Це є, так званий, вид порівняльної реклами, яка, згідно законодавства України, має право на існування, а суб’єкти підприємницької діяльності можуть її використовувати, але лише в тому випадку, якщо інформація щодо переваги одних товарів (послуг) над іншими, яка міститься в рекламі, є достовірною та підтверджується фактичними даними.
Часто продавець «приписує» власному товару не властиві йому якості та наділяє певною «унікальністю», незважаючи на те, що ця «унікальність» є невід’ємною ознакою цієї групи товарів, зазвичай, більш дешевих, та таких, що не поступаються якістю. Так, в практиці Антимонопольного комітету був випадок коли виробник зазначав на пляшці олії про відсутність у продукті холестерину, однак холестерин є жиром тваринного походження і його в принципі не буває в соняшниковій олії.
Щоб привернути увагу покупців до своєї продукції, деякі виробники вдаються до порушень, що полягають у поширенні інформації, яка не відповідає дійсності щодо об’єму, кількості товару. Приміром не поодинокі випадки коли продавали продукт у літрових пляшках, але туди не доливали 50 і більше мілілітрів або фасували крупи у пакети по 800 чи 900 грам. Інформація щодо об’єму зазначалось дрібними літерами на звороті упаковки, однак розміщували такі продукти поряд із літровими чи кілограмовими розфасовками та реалізували такий товар по не значно нижчій вартості.
Обман покупця – це явище, яке існує на будь-якому ринку і може бути представлений у найрізноманітніших формах, тому для захисту споживачів від свавілля продавців щодо поширення оманливої рекламної інформації, існують певні законодавчі норми, які виписані в Законі України „Про захист від недобросовісної конкуренції”.
Законом чітко визначено, що поширенням інформації, що вводить в оману є повідомлення суб'єктом господарювання, безпосередньо або через іншу особу, одній, кільком особам або невизначеному колу осіб, у тому числі в рекламі, неповних, неточних, неправдивих відомостей, зокрема внаслідок обраного способу їх викладення, замовчування окремих фактів чи нечіткості формулювань, що вплинули або можуть вплинути на наміри цих осіб щодо придбання (замовлення) чи реалізації (продажу, поставки, виконання, надання) товарів, робіт, послуг цього суб’єкта господарювання.
Разом з тим слід зазначити, що відповідальність за недобросовісну конкуренцію, зокрема, і за поширення оманливої інформації, передбачає, накладення штрафу у розмірі до 5 відсотків доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) суб'єкта господарювання за останній звітний рік що передував року в якому накладається штраф.
Тернопільське Відділення вкотре звертає увагу громадськості на проблему оманливої реклами, зокрема, не правдивих або не повних відомостей, які поширюють суб’єкти господарювання щодо власних товарів чи послуг, з метою досягнення неправомірних переваг у конкуренції та повідомляє якщо Ви стали свідком неправдивого, оманливого рекламного оголошення чи акції та маєте дані, які підтверджують факт вчиненого порушення, прохання звертатись в Тернопільське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України, що знаходиться за адресою: вул. Лисенка, 20а. м. Тернопіль, т. 23-62-35, 25-24-61.
Головний спеціаліст І відділу досліджень і розслідувань
Тернопільського обласного територіальне відділення АМКУ
Христина Мельник