У 2014 році основна діяльність Чернівецького обласного територіального відділення була зосереджена на реалізації доручень Антимонопольного комітету України щодо основних напрямів діяльності та забезпеченню захисту економічної конкуренції у всіх сферах економіки області.
За цей період на предмет дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції нами здійснено 5 перевірок та 35 досліджень діяльності суб’єктів господарювання, органів державної влади і місцевого самоврядування, розглянуто 29 заяв, подань та інших звернень громадян, підприємців і правоохоронних органів.
За їх результатами припинено 351 порушення Законів України «Про захист економічної конкуренції» та «Про захист від недобросовісної конкуренції». Зокрема, внаслідок проведених досліджень та розслідувань розглянуто 44 справи, якими припинено 79 порушень конкуренційного законодавства.
За результатами наданих рекомендацій припинено - 136 порушень, зокрема, 82 щодо ознак порушення конкуренційного законодавства (ст.46) та 54 щодо запобігання таким порушенням (ст.14). Всі рекомендації адміністративної колегії, надані суб’єктам господарювання і органам влади за статтею 46 Закону України «Про захист економічної конкуренції» та статтею 14 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» виконано.
Загальна сума штрафних санкцій, застосованих до порушників конкуренційного законодавства протягом 2014 року склала більше 230 тис.грн., із них відділенням забезпечено надходження до державного бюджету суми у розмірі 147 тис.грн., що становить майже 64 відсотки від накладених штрафів. Всього з врахуванням попередніх періодів сплачено штрафних санкцій на суму більше 336 тис. грн.
Економічний ефект від припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції для юридичних та фізичних осіб, в тому числі населення області, склав більше 6,8 млн. грн.
З об’єктивних причин, відомих всім Вам, майже по всіх показниках діяльності тервідділення відбулося суттєве зменшення результативності.
Одним із основних напрямків роботи територіального відділення у 2014 році було виявлення та запобігання порушенням з боку монополістів, які діють на соціально значимих регіональних ринках.
Так, у звітному періоді нами, розглянуто 15 справ та припинено 30 порушень, пов’язаних із зловживанням монопольним становищем.
Найбільш значущі справи стосувались припинення зловживань на наступних ринках:
- на ринку оптової реалізації хліба простої рецептури в межах м. Чернівці оштрафовано ПАТ "Чернівецький хлібокомбінат" на 15 тис. грн. за порушення, які полягали у встановленні економічно необґрунтованої ціни на хліб "Орільський" та застосуванні в рівнозначних договорах поставки різних відсотків транспортних витрат.
- на ринку надання послуг по приєднанню об'єктів до електричних мереж у Чернівецькій області в межах розташування власних місцевих електричних (локальних) мереж; ринку передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та на суміжному з ним ринку постачання електричної енергії за регульованим тарифом оштрафовано ПАТ «Чернівціобленерго» на суму 20 тис.грн.
- на ринку надання послуг зі стандартного та нестандартного приєднання до мереж газопостачання оштрафовано ПАТ по газопостачанню та газифікації «Чернівцігаз» на загальну суму 20 тис.грн.
До основних напрямків роботи Чернівецького обласного територіального відділення протягом 2014 року також слід віднести здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції при здійсненні державних закупівель.
Протягом звітного року у цій сфері було припинено 4 порушення, в тому числі внаслідок розгляду справ – 3. Зазначене стосувалось спотворення результатів торгів із закупівлі продуктів харчування, кам’яного вугілля та виконання будівельних робіт.
Сума застосованих штрафних санкцій склала 19 тис.грн.
Також, у 2014 році територіальним відділенням значна увага приділялась попередженню та припиненню антиконкурентних дій органів місцевого самоврядування.
Всього у звітному періоді адміністративною колегією припинено 41 таке порушення.
Вони стосувалися дій (бездіяльності) органів місцевого самоврядування в частині неналежної реалізації владних повноважень щодо проведення конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів, організації передачі в оренду комунального майна та встановленні фіксованих орендних ставок за користування нерухомим комунальним майном без дотримання вимог законодавства про оренду державного та комунального майна, організації роботи та встановлення умов обслуговування місць для паркування транспортних засобів тощо.
Територіальним відділенням у II півріччі дещо послаблено конструктивну взаємодію і співпрацю з облдержадміністрацією, що обумовлено відсутністю (не призначенням) понад трьох місяців керівництва облдержадміністрації (голови ОДА, першого заступника, заступника); на належному рівні підтримується співпраця з обласною радою, органами виконавчої влади та місцевого самоврядування області. В даний час у зв’язку з призначенням голови облдержадміністрації та його заступників така співпраця буде посилена.
Також, налагоджено ефективну взаємодію з правоохоронними та контролюючими органами області, зокрема, це виконання спільних наказів та погоджувальних протоколів про координацію діяльності із Управлінням внутрішніх справ та фінансовою інспекцією в Чернівецькій області, обмін інформацією з СБУ.
На базі територіального відділення в поточному році щоквартально проводились засідання створеної за нашою ініціативою міжвідомчої координаційної робочої групи правоохоронних та контролюючих органів, де обговорювались спільні заходи і проводились обмін інформацією щодо виявлених порушень законодавства та вжитих до порушників заходів впливу, тощо. Як приклад, зокрема, обговорювались справи щодо антиконкурентних змов суб’єктів господарювання під час участі в конкурсних торгах та заходи щодо попередження вчинення таких порушень.
Станом на 01.01.2015 року в судовому провадженні перебувало на розгляді 3 справи щодо порушення конкуренційного законодавства, з яких станом на сьогодні 2 вирішено на користь тервідділення, а одна перебуває на розгляді.
Значну роль у ефективному виконанні рішень судів щодо стягнення штрафів та пені за рішеннями адміністративних колегій відділення відіграє прийняття спільного наказу про взаємодію між територіальним відділенням та Державною виконавчою службою, що, в свою чергу, дає можливість скоротити тривалість примусового стягнення.
У висвітленні діяльності антимонопольної служби області та їх результатів ми досить активно співпрацюємо із засобами масової інформації, що впливає на формування позитивного іміджу Антимонопольного комітету України в цілому та його територіального органу. У певній мірі сприяє цьому також випуск інформаційних бюлетенів територіального відділення, робота «гарячої» та «прямої» телефонної лінії.